Τελ. ενημέρωση:

   28-Jun-2024
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 41(4), Ιούλιος-Αύγουστος 2024, 512-523

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Εκτίμηση μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης στο προσωπικό ιδιωτικών κλινικών της Κρήτης
σχετικά με τη διοίκηση-ηγεσία

Κ. Βλασιάδης,1,2 Ε. Μαΐση,1,2 Ε. Πατελάρου,2 Α. Πατελάρου2
1Οδοντιατρική Κλινική, Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου, Ηράκλειο, Κρήτη
2Τμήμα Νοσηλευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Ηράκλειο, Κρήτη

ΣΚΟΠΟΣ H εκτίμηση της αποτελεσματικότητας μιας εκπαιδευτικής παρέμβασης σχετικά με την αποτελεσματική ηγεσία, που πραγματοποιήθηκε σε επαγγελματίες υγείας ιδιωτικών κλινικών της Κρήτης, και η αξιολόγηση των πεποιθήσεών τους πριν και μετά την παρέμβαση.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Ερευνητικό εργαλείο της παρούσας οιoνεί πειραματικής μελέτης αποτέλεσε το ερωτηματολόγιο Healthcare Leadership Model του NHS, στη μεταφρασμένη και σταθμισμένη ελληνική έκδοσή του. Αποτελείται από 23 ερωτήσεις και μελετά 9 διαφορετικές διαστάσεις της αποτελεσματικής ηγεσίας στην επίτευξη αποτελεσματικότητας, βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας του οργανισμού υγείας. Η εκπαιδευτική παρέμβαση περιλάμβανε 4ωρο σεμινάριο αποτελεσματικής ηγεσίας. Η αξιολόγηση με το Healthcare Leadership Model έγινε πριν και μετά την παρέμβαση.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Εξήντα επτά επαγγελματίες υγείας συμμετείχαν στη μελέτη, με το 51,5% των συμμετεχόντων να είναι νοσηλευτικό προσωπικό και στην πλειοψηφία τους γυναίκες (80,6%), ηλικίας 25–34 ετών (32,8%). Στο συγκεκριμένο δείγμα η εκπαιδευτική παρέμβαση βελτίωσε την αξιολόγηση των εργαζομένων. Ωστόσο, η βελτίωση δεν ήταν στατιστικά σημαντική. Οι απόψεις του προσωπικού πριν από την παρέμβαση κυμάνθηκε σε μέτρια επίπεδα (58,2–71,6%). Στατιστικά σημαντική διαφορά βρέθηκε μεταξύ των αποφοίτων Λυκείου (p=0,042) και του διοικητικού προσωπικού (p=0,028) για το σύνολο της αξιολόγησης της ηγεσίας πριν και μετά την παρέμβαση. Στην υποκλίμακα «έμπνευση» βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά πριν και μετά την παρέμβαση σχετιζόμενη με την οικογενειακή κατάσταση των συμμετεχόντων και τη θέση εργασίας στον φορέα (p=0,047), ενώ στην υποκλίμακα αξιολόγησης του «οράματος» η εκπαιδευτική παρέμβαση είχε στατιστικά σημαντική βελτίωση στους συμμετέχοντες μεγαλύτερης ηλικίας (p=0,024) και στην υποκλίμακα «ομάδα» στους συμμετέχοντες με προϋπηρεσία 20–30 έτη (p=0,033).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η παρούσα μελέτη έδειξε ότι η αξιολόγηση της ηγεσίας σε ιδιωτικές κλινικές της Κρήτης ήταν ήδη σε υψηλά επίπεδα και η εκπαιδευτική παρέμβαση, παρ' όλο που βελτίωσε την αξιολόγηση των ηγετών μετά την παρέμβαση, δεν επέφερε στατιστικά σημαντικές αλλαγές. Οι αποτελεσματικοί ηγέτες είναι απαραίτητοι για τη διαχείριση των διαδικασιών αλλαγής και τη δημιουργία αισθήματος κοινού οράματος και στόχου, με αποτέλεσμα το προσωπικό υγείας να ενδυναμώνεται, να αυξάνεται η εργασιακή ικανοποίηση και να παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες υγείας.

Λέξεις ευρετηρίου: Εκπαιδευτική παρέμβαση, Ηγεσία, Ιδιωτικές κλινικές.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής