Τελ. ενημέρωση:

   27-Jan-2022
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 39(1), Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2022, 82-88

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Μορφές ηγεσίας και ποιότητα υπηρεσιών υγείας σε σχέση με την ικανοποίηση των νοσηλευτών

Α. Παπαστεριάδη, Α. Σκίτσου, Γ. Χαραλάμπους
Πανεπιστήμιο Frederick, Λευκωσία, Κύπρος

ΣΚΟΠΟΣ Η διερεύνηση του μοντέλου ηγεσίας σε συσχέτιση με τον βαθμό ικανοποίησης των νοσηλευτών από την εργασία τους και η ενδεχόμενη επίδραση στην ποιότητα των υπηρεσιών υγείας από την παραπάνω συσχέτιση.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Διεξήχθη συγχρονική μελέτη σε πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Ελλάδας με δείγμα το νοσηλευτικό προσωπικό. Χρησιμοποιήθηκε ως εργαλείο ένα δομημένο ερωτηματολόγιο, το οποίο αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος αφορά στα ερωτηματολόγια Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) και Job Satisfaction Survey (JSS), ενώ το δεύτερο μέρος αναφέρεται σε δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτηθέντων. Διανεμήθηκαν συνολικά 140 ερωτηματολόγια κατά την περίοδο Αυγούστου–Σεπτεμβρίου 2019, από τα οποία συλλέχθηκαν συμπληρωμένα τα 95. Τα ερωτηματολόγια παρέμειναν στον χώρο του νοσοκομείου συνολικά έναν μήνα και μετά τη συλλογή τους διενεργήθηκε η στατιστική ανάλυση των απαντήσεων μέσω του λογισμικού προγράμματος Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS Statistics), έκδοση 23.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Από την έρευνα που διεξήχθη παρατηρήθηκε ότι η συνολική ικανοποίηση των νοσηλευτών, όπως προέκυψε μέσα από τη συσχέτιση του ερωτηματολογίου MLQ και των δημογραφικών στοιχείων με την κλίμακα ικανοποίησης JSS, επηρεάστηκε κυρίως από το τμήμα και το ωράριο εργασίας, το σύστημα ωραρίου εργασίας που ακολουθούσαν οι νοσηλευτές (πρωινό/κυκλικό) και τον αριθμό των ετήσιων νυκτερινών ωραρίων εργασίας. O μέσος βαθμός ικανοποίησης σχεδόν σε όλες τις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου MLQ κυμάνθηκε από 2–3 σε μια κλίμακα 1–5. Ενδιαφέρον προκάλεσε το γεγονός ότι στις ερωτήσεις που αφορούσαν στη μετασχηματιστική ηγεσία η ικανοποίηση υπερέβη το 3 στην ίδια κλίμακα, γεγονός που κατέδειξε ότι αυτό το μοντέλο ηγεσίας φάνηκε να συμβάλλει θετικά στην εργασιακή ικανοποίηση των νοσηλευτών. Στο ερωτηματολόγιο ικανοποίησης JSS οι εργαζόμενοι φάνηκαν ελάχιστα ικανοποιημένοι από τον μισθό και τις ευκαιρίες προαγωγής, ενώ η μέση συνολική ικανοποίηση ανήλθε στο 112,9, έχοντας το 67 ως ελάχιστη τιμή και το 150 ως τη μέγιστη τιμή σε μια κλίμακα με άριστη τιμή το 216.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η συνολική εργασιακή ικανοποίηση των νοσηλευτών κυμάνθηκε σε αρκετά χαμηλά επίπεδα, ενώ τα χαρακτηριστικά του μετασχηματιστικού μοντέλου ηγεσίας έδειξαν να συμβάλλουν στη βελτίωση του επιπέδου της εργασιακής ικανοποίησης και φάνηκε να προτιμώνται από τους νοσηλευτές του νοσοκομείου. Σχετικά με το επίπεδο ποιότητας των υπηρεσιών, υπήρξε μια θετική συσχέτιση μεταξύ υψηλού επιπέδου εργασιακής ικανοποίησης και επιπέδου ποιότητας.

Λέξεις ευρετηρίου: Εργασιακή ικανοποίηση, Ηγεσία, Νοσηλευτές, Ποιότητα.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής