Τελ. ενημέρωση:

   29-Aug-2024
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 41(5), Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2024, 642-651

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Διερεύνηση της παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας
και της σχέσης της με την επαγγελματική ικανοποίηση του νοσηλευτικού προσωπικού

Χ. Πλατής,1,2 Ε. Κανάκογλου,2 Π. Θεοδώρου,3 Α. Σεπέτης,2 Γ. Πιερράκος2
1Κέντρο Κοστολόγησης και Τεκμηρίωσης Νοσοκομειακών Υπηρεσιών ΑΕ, Αθήνα
2Σχολή Διοικητικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Διοίκηση και Διαχείριση Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας», Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Αθήνα
3Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Διοίκηση Μονάδων Υγείας», Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα

ΣΚΟΠΟΣ Η διερεύνηση των αντιλήψεων του νοσηλευτικού προσωπικού για τα είδη και τις αιτίες της παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας αλλά και την πιθανή σχέση του συγκεκριμένου φαινομένου με την επαγγελματική του ικανοποίηση.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Η έρευνα διεξήχθη από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2022. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 149/280 νοσηλευτές όλων των βαθμίδων (ποσοστό ανταπόκρισης 53%) του προσωπικού του Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας «Άγιος Παντελεήμων»-Γενικό Νοσοκομείο Δυτικής Αττικής «Η Αγία Βαρβάρα». Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου για τα είδη και τα αίτια της παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας (MISS NURSING CARE, MISSCARE), στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και ένα set ερωτήσεων που αφορούν στην ικανοποίηση των νοσηλευτών από την εργασία τους. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το λογισμικό πρόγραμμα Statistical Package for Social Sciences (IBM SPSS), έκδοση 25.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Η μέση τιμή της παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας των συμμετεχόντων κυμάνθηκε σε μέτρια επίπεδα, ενώ τα στοιχεία της νοσηλευτικής φροντίδας που παραλείπονταν με μεγαλύτερη συχνότητα, συχνά ή πάντα, ήταν η αλλαγή θέσης των ασθενών κάθε 2 ώρες, η παρουσία στην ιατρική επίσκεψη που γινόταν για τους ασθενείς, η φροντίδα στόματος και το πλύσιμο των χεριών. Ο πλέον σημαντικός λόγος παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας ήταν ο ανεπαρκής αριθμός προσωπικού, ενώ καταγράφηκαν υψηλά επίπεδα ικανοποίησης των νοσηλευτών από την εργασία τους στην παρούσα θέση, από το γεγονός ότι είναι νοσηλευτές/νοσηλεύτριες και από το επίπεδο ομαδικής εργασίας στο τμήμα τους. Παράλληλα, οι νοσηλευτές που δεν ήταν ικανοποιημένοι από την εργασία τους φάνηκε να καταγράφουν υψηλότερη συχνότητα παραλείψεων, ενώ υψηλότερο επίπεδο παραλειπόμενης νοσηλευτικής φροντίδας χαρακτήριζε τα άτομα που κατείχαν μεταπτυχιακό τίτλο, τα άτομα που είχαν χάσει >6 ωράρια εργασίας, όσους σκόπευαν να εγκαταλείψουν την εργασία τους κατά τους επόμενους 6 μήνες και τα άτομα που θεωρούσαν ότι η στελέχωση του τμήματός τους δεν ήταν καθόλου ικανοποιητική.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της παρούσας έρευνας θα μπορούσε να συμβάλλει σε μια σταδιακή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας μέσω της μείωσης, στον ελάχιστο δυνατό αριθμό, των παραλείψεων στη νοσηλευτική φροντίδα.

Λέξεις ευρετηρίου: Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας «Άγιος Παντελεήμων»-Γενικό Νοσοκομείο Δυτικής Αττικής «Η Αγία Βαρβάρα», Εργασιακή ικανοποίηση, Νοσηλευτικό προσωπικό, Παραλειπόμενη νοσηλευτική φροντίδα.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής