Τελ. ενημέρωση:

   31-May-2023
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 40(3), Μάιος-Ιούνιος 2023, 384-388

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Εικονικοί ασθενείς για την εκπαίδευση ασθενών εν μέσω πανδημίας COVID-19

E. Ντάφλη, E. Ρωμανοπούλου, Μ. Ζήδρου, Δ. Κοντογιάννη, Π. Αντωνίου, Α. Μπίλλης, Π.Δ. Μπαμίδης
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας, Τμήμα Ιατρικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη

ΣΚΟΠΟΣ Ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η αξιολόγηση της χρήσης εκπαιδευτικών υπολογιστικών εφαρμογών εικονικών ασθενών για την εκπαίδευση ασθενών, εν μέσω πανδημίας Coronavirus disease 2019 (COVID-19).

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα "Deepraft" για τον σχεδιασμό και τη δημιουργία τριών εκπαιδευτικών σεναρίων εικονικών ασθενών. Διενεργήθηκε αξιολόγηση (α) της χρηστικότητας του συστήματος και (β) της εκπαιδευτικής εμπειρίας από τους ασθενείς. Χρησιμοποιήθηκε ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο που περιέλαβε το System Usability Scale (SUS) Score και το electronic Virtual Patients Τoolkit (eViP Toolkit).

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Υλοποιήθηκαν 3 εικονικοί ασθενείς με εκπαιδευτικά σενάρια που αφορούσαν στο λεμφοίδημα, στη χημειοθεραπεία και στην ψυχική υγεία. Από την αξιολόγηση του συστήματος από 9 ασθενείς προέκυψε υψηλή βαθμολογία χρηστικότητας, ίση με 97,2 που αντιστοιχεί σε άριστη χρηστικότητα του συστήματος (βαθμός Α). Επί πλέον, η πλειοψηφία των συμμετεχουσών εκτίμησε θετικά την εφαρμογή σε όλους τους άξονες αξιολόγησης της εκπαιδευτικής εμπειρίας, και με ένα τελικό ποσοστό της τάξης του 77,8% να αναφέρει ότι μετά την ολοκλήρωση του σεναρίου μπορούσε να αντιμετωπίσει καλύτερα το ίδιο θέμα στην πραγματικότητα, ενώ το 88,8% των ερωτηθεισών απάντησαν ότι οι εικονικοί ασθενείς αποτέλεσαν μια αξιόλογη εκπαιδευτική εμπειρία.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Η παρούσα μελέτη καταδεικνύει την υψηλή χρηστικότητα και αποτελεσματικότητα των εικονικών ασθενών για την εκπαίδευση πραγματικών ασθενών, ιδιαίτερα κατά τις συνθήκες κοινωνικής απομόνωσης λόγω πανδημίας.

Λέξεις ευρετηρίου: Εικονικοί ασθενείς, Ηλεκτρονική εκπαίδευση, Ιατρική εκπαίδευση.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής