Τελ. ενημέρωση:

   06-Nov-2019
 

Αρχ Ελλ Ιατρ, 36(6), Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2019, 763-770

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Διαχείριση συγκρούσεων με τον προϊστάμενο και επαγγελματική ικανοποίηση των εργαζομένων
στο Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (ΚΕΕΛΠΝΟ)

Θ. Τασιόπουλος,1 Α. Τσούνης,2 Γ. Τούντας,1 Μ. Καντζανού,1 Π. Σαράφης3
1Σχολή Επιστημών Υγείας, Τμήμα Ιατρικής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα
2Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Δήμου Θεσσαλονίκης, Δήμος Θεσσαλονίκης-ΟΚΑΝΑ, Θεσσαλονίκη
3Τμήμα Νοσηλευτικής, Σχολή Επιστημών Υγείας, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Λεμεσός, Κύπρος

ΣΚΟΠΟΣ H μελέτη της σχέσης της διαχείρισης των συγκρούσεων και της επαγγελματικής ικανοποίησης στους εργαζόμενους του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων.

ΥΛΙΚΟ-ΜΕΘΟΔΟΣ Το τελικό δείγμα της έρευνας αποτελούσαν 107 εργαζόμενοι όλων των επαγγελματικών κατηγοριών. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ανώνυμο αυτoσυμπληρούμενο ερωτηματολόγιο. Το πρώτο τμήμα περιείχε ερωτήσεις σχετικές με τα κοινωνικο-δημογραφικά στοιχεία και τα χαρακτηριστικά της εργασίας του δείγματος. Η κλίμακα τρόπου διαχείρισης της οργανωσιακής σύγκρουσης (Organizational Conflict Inventory-II [ROCI-II]) και η κλίμακα μέτρησης της ικανοποίησης από την εργασία (Job Satisfaction Survey, JSS) ενσωματώθηκαν στο ερευνητικό εργαλείο ως δεύτερο και τρίτο τμήμα, αντίστοιχα. Η στατιστική ανάλυση διενεργήθηκε με τη χρήση του λογισμικού προγράμματος Statistical Package for Social Sciences (SPSS), έκδοση 19.0.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ Σε σχέση με τα επίπεδα συνολικής επαγγελματικής ικανοποίησης, η πλειοψηφία των εργαζομένων δήλωσαν δυσαρέσκεια σε σχέση με την εργασία (48,6%), ένα μικρό ποσοστό (6,5%) εξέφρασε ικανοποίηση, ενώ το 44,9% είχε τιμές που κυμαίνονταν στην περιοχή της ουδετερότητας. Οι παράγοντες που συγκέντρωσαν τα υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης ήταν η εποπτεία-επίβλεψη (μέσος όρος [ΜΟ]=17,17), οι σχέσεις με τους συναδέλφους (ΜΟ=15,48) και η φύση της εργασίας (ΜΟ=14,94), ενώ οι παράγοντες που συγκέντρωσαν τα χαμηλότερα επίπεδα ικανοποίησης ήταν ο μισθός (ΜΟ=8,99), οι δυνατότητες προαγωγής (ΜΟ=9,14) και οι πρόσθετες παροχές (ΜΟ=9,62). Η χρησιμοποίηση της τεχνικής της ενσωμάτωσης ως προς τη διαχείριση των συγκρούσεων με τον προϊστάμενο συνδεόταν με την αύξηση της ικανοποίησης από την εποπτεία (β=0,34, p<0,001), ενώ η τεχνική της επιβολής οδήγησε στην αύξηση της ικανοποίησης από την επικοινωνία (β=1,24, p=0,026) και από την εργασία, συνολικά (β=5,94, p=0,050).

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ H διαχείριση των συγκρούσεων με τον προϊστάμενο μέσα από τεχνικές όπως η ενσωμάτωση και ο συμβιβασμός σχετίζονται θετικά με την ικανοποίηση των εργαζομένων σε σχέση με την εποπτεία. Ωστόσο, η συνολική επαγγελματική ικανοποίηση αποτελεί ένα περισσότερο σύνθετο ζήτημα που εξαρτάται από περισσότερους παράγοντες.

Λέξεις ευρετηρίου: Διαχείριση συγκρούσεων, Επαγγελματική ικανοποίηση, Εργαζόμενοι, Προϊστάμενος.


© Αρχεία Ελληνικής Ιατρικής